Cuaron’un Roması…

Nilgün Çelebi yazdı…

cuaron roma

Roma… Notu:10… Yıldızlı…

Yıllar önce Rafet El RomanÇiftçiler için bir şarkı yapacağım. Onlara kendimi borçlu hissediyorum” demişti. Yaptı da… Çok da güzel bir melodisi vardı. Rafet El Roman‘ı belki bu emek ve emekçi saygısından, hakseverliğinden, bu özdürüstlüğünden (böyle bir kelimemiz neden yok? Oysa dürüstlük özdürüstlük olursa ad sahibi olmayı ve değer katına yükselmeyi hak eder; dışa karşı herkes dürüst) dolayı bir başka severim.

alfonso
Alfonso Cuaron

Yönetmen Cuaron da böyle bir güzel adam olmalı. Roma, Meksika‘nın bir şehrindeki bir semtin adı. Cuaron da filme dekor teşkil eden ailenin hassas, gündüz vakti uyanıkken bile rüyalar gören, içli ufaklığı olmalı. Hani biz 1950 ve 60’ların da ilk yıllarında doğanların aile albümlerinde seyrettikleri fotoğraflar vardır: Hafif sarı, küflü yeşile dönük, siyah beyaz. Film hep o tonda. Yönetmen Cuaron kamerayı sırtlamış çocukluğuna uzanmış. Biz sadece bir erkek çocuğun ki yaşı 9 olmalı ne 8 ne 10 ama 9, naif gözleriyle orta üst bir ailenin yaşadığı evi, onların hayatlarının bir dönemini belki de bir dönemecini izledik.

 

roma roma

Hep dikkat ediyorum bu Güney Amerikalılar hatta Güney Avrupalılarda kadınlar arası müthiş bir dayanışma vardır. (Filmdeki kadın bağının ardındaki bu güç ve dayanışma için şöyle bir görüş ileri sürülebilir: Cleo‘yu hastaneye yetiştirirken büyükanne Cleo‘ya sürekli Meryem Ananın kendisine yardımcı olacağını söyledi. Meryem Ana kültünün Katolik Latinlerdeki önem ve ağırlığı düşünüldüğünde gözlemlediğim kadınlar arası bağın sebeplerinden birine ışık tutmuş olabiliriz) Türk kadınları öyle olmazlar. Açık söyleyeyim bizim kadınlar birbirlerine bu kadar yanık olma derecesinde destek olmazlar. Ama Latinlerde bu vardır. Bu onların kültürüne içkin bir durumdur. Evdeki büyükanne, evin hanımı, ortalık işleri ve çocuklarla ilgilenmekten sorumlu Cleo, mutfaktan sorumlu diğer kadın, hastanedeki kadın doktor, hemşireler hepsi birbirlerine görünmez bağlarla bağlıydılar. Bu kadınlar hem birbirlerine hem polisçe coplanan, karateci itlerce vurulup öldürülen gençlere,  çocuklara, köpeklere, kuşlara, sınıfları kökenleri, cinsiyetleri sosyoekonomik seviyeleri, yaşları, kimlikleri ne olursa olsun sadece şefkat göstermekte idiler.

cccc.jpg

Bu o kadar böyle idi ki Cleo gözünün önünde masum bir üniversiteli genci kasten vurup öldüren karateci itten olan bebeğinin ölü doğmasına üzülmediğini söyledi. (“Anneyim ben anneyim” diye ortalığı inletenler siz bu filme gitmeyin, zira o yapmacık melodramları bulamayacaksınız). Cuaron‘un 9 yaşında iken gördüğü, gözlemlediği, işittiği, kokladığı, tattığı, tutup dokunduğu, anılarına yerleştirdiği ve yetişkinliğindeki rollerini oynarkenki sabiteleri olan karakterini oluşturanlar işte bu ilişki ağı, bu değerler dünyası, bu fotoğraf albümü imiş, filmde onu anladık.

cua.jpg

Nilgün ÇELEBİ

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s